Obo

Du kan spille obo fra 2. klasse. Du kan gå til soloundervisning.

Oboen er med i træblæserfamilien ligesom saxofon, tværfløjte, klarinet og fagot. Lyden frembringes ved, at luften fra munden spaltes af enten et "rør" (fagot og obo) eller et "blad" (saxofon og klarinet) eller på kanten af et hul (tværfløjte). Spaltningen sætter luften i svingninger, hvorved tonen dannes. På træblæserne er der mange klapper, der dækker huller, og ved at afdække og dække hullerne kan der laves toner i alle højder.

Oboen er et højt klingende træblæserinstrument og bruges mest i klassisk musik.

Man kan godt skifte fra det ene træblæserinstrument til et andet. Det er ikke helt så let som ved messingblæserne, fordi alle træblæserne har deres egen blæseteknik, men hele tankegangen i instrumenternes opbygning er den samme. Instrumentskift sker ved sæsonskift og medfører også et lærerskifte, fordi Musikskolens træblæserlærere er eksperter på hver sit instrument.

Der er pt. ikke tilknyttet en fast obolærer til Musikskolen. Men hvis du er interesseret i at spille obo, er du meget velkommen til at kontakte Musikskolen.

Vælg

Tilmeld

Obo
Pris: Kr. 5.910 for sæson 2024-2025, betales i 3 rater à kr. 1.970.
Soloundervisning